Vi behandler personoplysninger og skal overholde lovgivningen og principperne for god databehandlingsskik. Derfor har vi vedtaget denne privatlivspolitik, der kort fortæller, hvordan vi behandler personoplysninger, der sikrer en lovlig og gennemsigtig behandling.
Vi behandler udelukkende personoplysninger til klare og saglige formål og ud fra foreningens legitime interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige for at opfylde de angivne formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er nødvendige – eller når du beder os om det.
Kontaktperson: Kontorchefen på foreningens vegne
Adresse: Banegårdspladsen 20, 3. mf., 8000 Aarhus C
CVR: 39931192
Telefonnr.: 21 22 65 15
Mail: kontakt@lejernesretshjaelp.dk
Hjemmeside: www.lejernesretshjaelp.dk
Lejernes Retshjælp er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Du kan altid kontakte os vedr. vores behandling af personoplysninger på kontakt@lejernesretshjaelp.dk.
Vi behandler følgende personoplysninger:
Vi behandler dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig grund (hjemmel).
I det omfang vi behandler dine medlemsoplysninger, sker det alene på baggrund af foreningens berettigede og legitime interesser, som er:
Når vi behandler oplysninger om dig, sker det ofte på et andet lovligt grundlag end dit samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det i sjældne tilfælde er nødvendigt for at behandle dine personoplysninger til de formål, der er beskrevet ovenfor.
Hvis vi indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at give os besked om det.
Vi videregiver ikke oplysninger om dig til andre uden for foreningen – f.eks. til brug for markedsføring, cookies eller tredjepart uden dit samtykke.
Vi sletter persondata, når de ikke længere er nødvendige. Vi har forskellige behandlingsformål og opbevaringsperioder alt efter, om vi behandler dine personoplysninger som medlem af foreningen eller som frivillig:
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var årsagen til medlemskabet. Det vil som udgangspunkt være efter endt medlemskab. Persondata til brug for regnskabsmateriale opbevarer vi dog altid i mindst 5 år på grund af reglerne i bogføringsloven.
Vi sletter oplysninger om dig et halvt år efter, at dit frivillige arbejde ophører.
Når vi behandler dine oplysninger, har du iflg. persondataforordningen en række rettigheder:
Du kan gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at henvende dig til os. Du finder kontaktoplysninger øverst her i privatlivspolitikken.
Henvender du dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.
Du kan indgive klage til tilsynsmyndighederne - Datatilsynet - over behandling af dine personoplysninger.
Vi forbeholder os ret til at ændre foreningens privatlivspolitik. Når vi ændrer privatlivspolitikken, ændrer vi også datoen øverst i dette dokument. Ved væsentlige ændringer vil du modtage meddelelse herom.